zomaar een dag - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Gerard Marja - WaarBenJij.nu zomaar een dag - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Gerard Marja - WaarBenJij.nu

zomaar een dag

Door: gerard en marja

Blijf op de hoogte en volg Gerard

23 Januari 2015 | Thailand, Singburi

Een stuk uit mijn dagboek van gisteren:

"Een kwartiertje vroeger op dan gebruikelijk, want we hebben een lange rit voor de boeg: 75 km naar ChaiNat. En we doen het op dezelfde manier als de andere dagen. Gewoon overal stoppen waar we iets bijzonders zien of horen. En in dit geval begint het met horen. En als we op dat geluid afgaan, komen we midden in de jaarlijkse traditie van een klein rivierdorpje terecht. We moeten onze fietsen neerzetten, er wordt een tafeltje voor twee klaargemaakt en in no time staan er zo'n 10 schalen voor ons. De meeste bevatten warm eten. Het is nog geen half 9 's ochtends... De band speelt op de achtergrond, het ene bandlid zonder gebit, de ander met helm, maar zonder uitzondering enthousiast.
De 'burgemeester' van het dorp spreekt een beetje Engels. Ze legt ons uit dat alle kwade dingen van het dorp worden verzameld in een zelfgemaakte boot. Erin en eromheen staat allerlei eten voor de doden. Vandaag danken ze Buddha voor al het goeds en zullen ze het kwade via de rivier laten afvoeren. Of we nog even tijd hebben?...... Natuurlijk!
En zo gaan wij dansend vooraan de stoet in optocht met het halve dorp, de band en de boot naar de rivier om de boot van het kwaad daar te water te laten. Voorts worden we gezegend door een monnik en door zoveel mensen geluk gewenst dat we nu al durven verwachten dat wij Singapore gaan bereiken!

's Middags na aankomst bezoeken we een vogelpark met voor mij een zwembad er middenin. Het duurt even voordat ik van de Thaise dames begrijp dat ik geacht word een badmuts te kopen en een decent badpak (zwart, hooggesloten, met rokje) te huren. Het eerste doe ik, het tweede niet. Een goede Thai die me uit het zwembad haalt als ik al in bikini baantjes zwem. En dat gebeurt ook niet.
Later ontmoeten Gerard en ik elkaar bij de uitgang van het park. De hoofdattractie bleken een stuk of 10 pauwen te zijn en als de bewaker dacht dat niemand het zag, schoot hij duiven af die voer wilden pikken. Arme Gerard, wat een deceptie. De waterfietsjes in zwaan- en Donald Duck-vorm hebben we toen maar niet meer uitgeprobeerd...."


Wat is dit genieten! Nadat onze wekker 's ochtends gaat (en dat moet inmiddels echt vanwege de hitte), kijken wij niet een keer meer hoe laat het is, we stoppen onderweg waar en wanneer we maar willen, en op de plaats van bestemming (en soms ook onderweg) hebben we alle tijd voor lezen, schrijven, canasta of muziek luisteren. En op meer idyllische plekken geeft Gerard zich vooral over aan fotograferen en vogels kijken, en ik aan yoga of dans.

  • 23 Januari 2015 - 17:48

    Nico:

    Was even bang dat zij jullie in die boot zouden zetten .....;)

  • 24 Januari 2015 - 10:35

    Inge:

    Heerlijk om te lezen... Wat een avontuur!

  • 24 Januari 2015 - 11:37

    Frans Bosman:

    Hallo daar in de vreemde, fiets op dit moment meer dan jullie!!! Zodra er een verslag is, print ik dit uit, spring op me fiets, en ga bij Ma langs om het af te geven.
    Als jullie zo door gaan met die verslagen heb ik echt meer km in de benen dan jullie. Maar blijf maar lekker type dan is Mien ook weer blij en komt het ten goede van mijn conditie. Groetjes Samantha en Frans

  • 24 Januari 2015 - 15:13

    Frank En Nanny:

    Wat een ervaringen. Geweldig. Lees het nu ik hier lekker in de sneeuw zit met mijn skies onder. Wat een verschil maar allebei genieten. Veel liefs en een dikke kus x

  • 24 Januari 2015 - 18:54

    Marjo:

    Zo leuk om jullie verslag te lezen ,ik lees ze voor aan Kobi! Ik ben een beetje jaloers het klinkt geweldig allemaal.
    Geniet! liefs

  • 25 Januari 2015 - 14:31

    Edith:

    Wat een leuke en heerlijke verhalen! Het gaat zoals gedroomd lijkt het. Ik blijf jullie verhalen lezen; veel plezier en geluk samen. Hartelijke groet van Edith

  • 25 Januari 2015 - 19:01

    Mien Bosman:

    Hallo lieverds,

    Ik zit nu bij Loek en Annelies en heb heerlijk gegeten(Thaise spruitjes). Wij zitten hier in de regen en jullie hebben prachtig weer, maar ik gun het jullie van harte. Met mij gaat het goed ben nog steeds aan het puzzelen. Vorige week op Lotte haar verjaardag geweest, lekker gegeten.
    Het was gezellig maar wel druk. Ik wens jullie heel veel liefs en goede fietstocht! Verlang al wel weer naar jullie thuiskomst. Veel liefs en dikke kus, ma.

  • 26 Januari 2015 - 10:14

    WimTamboer:

    Wat een prachtige verhalen en wat een indrukken doen jullie op. Volgens mij moet je iedere avond alles wel opschrijven wil je later je hele reis de revue laten passeren. Maar ook heel goed om te lezen dat jullie zoveel genieten, ga daar mee door!
    Een hartelijk groet van mij

  • 26 Januari 2015 - 12:33

    Mama Wat Ewldig W:

    Wwa t geeweldig deze verslagen wat was ik Graag mee gegaan

  • 28 Januari 2015 - 19:45

    Koos Vriend:

    Krijg ook weer honger naar verre reisavonturen.....de kids de deur uit heeft zo weer zijn voordelen.
    Geniet van jullie reis dan geniet ik van jullie verhaal.


  • 28 Januari 2015 - 19:52

    Rudie:

    Wat fijn dat het zo goed gaat! Ik kijk uit naar jullie volgende 'post'. Groet, Rudie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Twee enthousiaste fietsers van 62 en 53 jaar

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 9432

Voorgaande reizen:

13 Januari 2015 - 09 April 2015

Cycling from Chang Mai to Singapore

Landen bezocht: