warme regen - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Gerard Marja - WaarBenJij.nu warme regen - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Gerard Marja - WaarBenJij.nu

warme regen

Door: gerard en marja

Blijf op de hoogte en volg Gerard

01 April 2015 | Maleisië, Pulau Tioman

Het is woensdag 1 april. Vanavond over een week stappen we het vliegtuig in. Terug naar Nederland na 11 weken fietsen en (be)leven in Thailand en Maleisie en straks nog Singapore.
Op dit moment zitten we op onze veranda met een kop koffie en thee, gezet in de heerlijke kamer waar wij een week lang hebben gewoond.
En wat ging het tekeer vanochtend toen we wakker werden. Als het regent, dan hoost het hier. En ook onweer is hier niet mis. Heel bijzonder om gisterenavond vanuit ons restaurantje naar de donkere zee en lucht te kijken,wetend dat wij op een klein eiland zitten, zo nietig in die immens grote Zuid Chinese zee.

Sinds ons vorige verslag (wat jullie niet automatisch hebben gekregen, maar wel kunnen inzien via het kopje Reisverslagen), hebben we een prachtige tocht gefietst van Lake Chini naar Pekan en daarna zijn we verder de kust afgezakt over vooral rustige wegen. Hele stukken in de jungle, waarbij we in alle stilte konden genieten van het geluid van de apen. We kwamen ze zelfs op de weg tegen, net als wilde zwijnen.

Ook eiland Tioman, waar we na een paar dagen fietsen naartoe voeren, bestaat vooral uit jungle. We zijn samen het eiland overgestoken door de jungle over de berg en dat was zeer de moeite waard. Er kwam die dag geen water uit de hemel en toch vielen de druppels na enige tijd lopen langs je op de grond. Zelf geproduceerd vocht, dat je maar gewoon laat lopen. Inmiddels weten we dat dat het beste is.
Hetzelfde geldt voor de muggen. In de jungle concentreer je je op het lopen en op de grotere dieren, het effect van de muggen merk je pas naderhand (en hoe!)

Straks dus terug met de ferry naar Mersing voor onze laatste vier etappes. De eerste dag wordt het meest pittig. 84 km met aardig wat klimmen. Onze grootste zorg is nog of we niet teveel regenstops gaan hebben, we hebben onze tijd die dag wel nodig.Maar: we zien!

Het was heerlijk om de spieren een week rust te geven (althans niet te fietsen), veel te lezen, te kaarten, sudoku en crypto, muziek luisteren. Vooral het boek van Ayn Rand dat we beiden uit hebben gelezen, leidt tot leuke gesprekken over waarden, doel, beweging. Interessant! En ook dan merken we beiden dat ons hoofd 'leeg' is. En het hoeft zeer zeker niet leeg te blijven, maar het is wel heel waardevol om je hoofd af en toe leeg te maken. Althans, dat is toch wel onze gezamenlijke ervaring. We zien wat de rust en de open blik ons brengt. Je komt dicht bij jezelf en ontdekt weer eens wat voor jou waardevol is.

Kortom, we zullen vast nog eens met weemoed terugkijken naar het fietsen hier, maar we zijn er klaar voor om naar Nederland en jullie te komen. Leuk jullie weer te zien, onze kinderen waar we zeer naar uitkijken, onze moeders, de rest van de familie en natuurlijk alle vrienden en vriendinnen.

Wij stappen morgen weer op de fiets. Het vaste ritueel van tassen, helm, handschoenen, zoen en 'goede reis' nog 4 keer hier en daarna nog heel vaak in Nederland. We komen ongetwijfeld op de fiets bij velen van jullie aan.
Eerste en tweede paasdag vieren wij dit jaar in Singapore!

Mooie Paasdagen en liefs!

• 01 April 2015 - 07:41

Erik Jager:

Beste Gerard en Marja,
    Wat een geweldige avonturen beleven jullie!! Ik heb jullie reisverslagen verslonden en vond het tijd nu ook eens te reageren.
    Zo te lezen hebben jullie het goed gehad en is het doel (bijna) bereikt. Geografisch nog een stukkie, maar de hoofden zijn al aardig leeg als ik het goed begrijp.
    Ik wens jullie nog een fantastische laatste week en een behouden thuiskomst en je bent natuurlijk altijd welkom in Amersfoort!!
    Groet, Erik

• 01 April 2015 - 10:03

Loek Bosman:

Ik begon me al zorgen te maken toen de reisverslagen uitbleven maar nu begrijp ik dat het vorige verslagniet automatisch werd doorgestuurd. Onvoorstelbaar om te merken hoe snel de tijd voortschrijdt!! Afijn, als jullie weer terug zijn ligt er ook een mooie werkvrije periode voor je en kunnen we weer eens rustig en nabij al onze wederwaardigheden uitwisselen. Wij zijn ook nog wel bereid om dat hele eind (!!??)naar jullie te fietsen.
    We gunnen/wensen jullie nog een prachtige week maar verheugen ons ook op het weerzien!!

• 01 April 2015 - 11:26

Watze:

Fijn om weer even te lezen, nog steeds een beetje jaloers makend, de rust, de tijd, de natuur, met elkaar. Nog fijner om jullie binnekort weer te zien, geniet ze! Watze

• 01 April 2015 - 11:27

Lotte:

JAAAA BIJNA THUIS, EIN-DE-LIJK

• 02 April 2015 - 08:19

Frans Bosman:

Je moet deze week eens in Nederland komen fietsen!!! Geen bergen Geen onweer Geen apen op de weg. Maar koude regen, plassen op de weg, maar vooral HEEL VEEL en heftige wind, en die lijkt bewust altijd tegen te zijn.Maar wij slaan ons er hier doorheen. Het was inderdaad erg stil aan de andere kant maar goed te lezen dat het goed gaat. nog even doortrappen en tot snel.
    Samantha en Frans

• 02 April 2015 - 09:40

Ingr:

Geniet nog van jullie laatste week! Het is hier herfst..

• 02 April 2015 - 15:01

Frank:

Fijn te horen dat het jullie zo goed gaat daar
    Fijn dat jullie al zo snel weer naar Nederland komen
    Alleen vraag ik me af hoelang jullie in Nederland blijven
    Liefs Frank en Nanny

• 02 April 2015 - 19:45

Tom En Keetie:

Mooi jullie enthousiaste verhalen te lezen, met leuke foto's erbij. We hebben er natuurlijk zelf ook onvergetelijke beelden van in ons hoofd. We kunnen het iedereen die dit leest, met stevig zitvlees en niet al te slappe kuiten, van harte aanbevelen. Maar we denken dat de verhalen op zich eigenlijk al voldoende aanbeveling zijn. Hoe dan ook, Gerard, Marja, sterkte en plezier deze laatste paar fietsdagen en goede reis terug naar Nederland. We hopen nog eens wat van jullie persoonlijk te horen over de Grote Fietsreis.

• 04 April 2015 - 20:55

Anneke:

Lieve Gerard en Marja,

Oei.....het zit er bijna op voor jullie....wat vreselijk dat de tijd zo snel gaat, niet alleen voor jullie, maar ook voor ons!!!!!! Pasen in Singapore, dat wordt moeilijk eieren zoeken in zo'n mensenmassa! Geintje....nog even genieten, jongens, en verheug jullie maar weer op het weerzien met alle dierbaren. De lente schijnt hier nu ook te komen, dus, jullie zullen met veel zonnestralen onthaald worden in ons mooie Nederland. Een voorspoedige terugreis toegewenst, en we hopen jullie snel te zien en te spreken, dikke kus, Ruben en Anneke