thais dagje uit - Reisverslag uit Kapoe, Thailand van Gerard Marja - WaarBenJij.nu thais dagje uit - Reisverslag uit Kapoe, Thailand van Gerard Marja - WaarBenJij.nu

thais dagje uit

Door: gerard en marja

Blijf op de hoogte en volg Gerard

20 Februari 2015 | Thailand, Kapoe

Ja, een Thais dagje uit, wat bedoelen we daarmee? Een situatieschets: 80 Thai en 2 Nederlanders gaan een dagje met de boot naar 4 relatief onbekende eilanden, een Emerald Cave verkennen en snorkelen. Het dagje begint zoals een Thaise schooldag: namen worden afgeroepen (wij zijn Beach Cafe omdat onze namen niet uit te spreken zijn) en we gaan netjes in de rij. We horen in welke boot we gaan en lopen dan naar de pier. Daar opnieuw krijgen alle 82 stuk voor stuk een plaats in de rij aangewezen, zodat we gestructureerd aan boord klimmen. Daar trekt iedereen zijn zwemvest aan en houdt die aan (op twee na).
Een heerlijke bewolkte dag vanaf Pak Meng Beach door de Andaman Sea op weg naar de Emerald Cave. En daar gebeurt het: we zwemmen in 1 lange oranje sliert de grot in. 82 mensen die elkaars zwemvest vasthouden met voorop en halverwege een begeleider met zaklamp. We begrijpen het: jullie liggen al in een deuk, omdat wij aan dit gedisciplineerde kuddegedrag meededen, maar hier komt het: Het was super! Ongelooflijk mooi om zo'n 200 meter door een pikdonkere grot te zwemmen en dan in een open binnenruimte aan te komen waar je bij laag tij kunt staan. Maar ook mooi om te beseffen dat je met gezond verstand toch kunt besluiten om wel te volgen. Want je snapt wat wij zagen toen er na ons een club Europese zwemmers de cave uit kwam: een zooitje!! De eeuwige glimlach van de Thaise begeleider was even niet zichtbaar.

Verder nog bij 2 eilanden gesnorkeld met prachtige vissen en koraal. Wat is die onderwaterwereld toch kleurrijk. We hadden jullie eerder geschreven over het altijd aanwezige geluid. Stiekem waren wij dan ook blij met de verwachte rust tijdens het snorkelen. Je kunt tenslotte niet snorkelen en praten tegelijk, toch? Ik zou zeggen: kom naar Thailand en je ontdekt het, ongelooflijk!

Voor de volgers onder ons: we zijn dus nu in Ban Pak Meng (in de buurt van Trang waar we morgen naartoe fietsen). Vandaag een dag om te luieren, schrijven, fietsen nakijken en genieten in dit plaatsje waar 's ochtends en' s avonds honderden lokale mensen bij eb de zee inlopen op zoek naar seafood. O ja, gisteren toen we met de boot terugkwamen was het ook 'ineens' eb en zat de motor van de boot vast. Moesten we in vier groepen overstappen in kleine roeiboten. Toen we vroegen of dit vaker voorkwam, zei de begeleider met een brede lach "Niet altijd, misschien 5 x per week" !.?!

Dan nog wat allerleitjes uit de afgelopen week:

* Als er maar een geringe personeelsbezetting nodig is in een guesthouse, lijkt het criterium wel te zijn dat degene die Engels spreekt, vrij is. De bestelling wordt dan opgenomen door op de Engelse menukaart met pen een streepje onder het gewenste gerecht te zetten. Er staan echter al wat streepjes...... Aan de kok om het uit te zoeken. Maar.. we kregen garlic bread, twee keer zelfs. Als we 's ochtends vragen om European breakfast, krijgen we een kop mierzoete koffie en....garlic bread. Hoe krijg je de smaak van knoflook weg als je om 7 uur 's ochtends op je fiets zit? Tips?

* Olifanten op de weg. We lopen mee en zien dat ze zwemmen en gewassen worden in een meertje.

* Aap voorop de scooter. We mogen mee en zien hoe deze makaak de kokosnoten uit de boom haalt voor zijn baasje.

* Weer snelweg: de MP3 biedt uitkomst.

* Gerard leest de Millenniumtrilogie van Stieg Larsson, Marja leest Kracht van Atlantis (Atlas shrugged) van Ayn Rand. Beide 1500 bladzijden. Straks wisselen, met de ereader hoeven wij voorlopig nog niet naar huis.

* Weggevlucht uit Ao Nang: teveel Europeanen, maar de Mac, KFC, Subway en Starbucks geven de doorslag: wegwezen!

* leuke ontmoetingen. Fijn dat je waardevolle ontmoetingen kunt hebben, zonder dat er een vervolg aan hoeft te zitten.

* Op zoek naar info over tsunami , lijkt het wel of alles is weggevaagd,. Wel bijzonder om een van de vele vluchtgebouwen te zien voor een evt tsunami, met aan de overkant een bordje: evacuation 600 meter. Gerard ziet hier kansen voor een organisatie-adviesje van Bosman&Vos.

* En als laatste de spontane uitnodiging, als we even van de fiets afstappen, om een lunch bij te wonen bij een Chinese familie. Dit als onderdeel van een ceremonie om de voorvaderen en overledenen te gedenken, op de dag van het Chinese nieuwjaar. Wat een gezelligheid en gastvrijheid ontmoeten we weer!
Voor hen start vandaag het nieuwe jaar.

En wij zeggen zoals zo vaak tegen elkaar: Hoera, het is vandaag!.

• 20 Februari 2015 - 13:11

Wim Tamboer:

Wat leuk en heerlijk om zulke verhalen te lezen. Wat maken jullie mooie dingen mee en ook spannende avonturen.
    Natuurlijk is het ook prettig dat je ter plekke deze ervaringen met z'n tweeen kunt delen, zeer goed voor de relatie. Blij genieten en houdt ons op de hoogte. Nu is het weer afgelopen met luieren, met de fiets het nieuwe avontuur tegemoet.
    Succes samen, groet Wim

• 21 Februari 2015 - 00:47

Loek Bosman:

En wij zeggen het jullie na: hoera het is vandaag. De eerste dag van een week krokusvakantie en het wordt hier ook weer langzaam lichter en warmer............Zwemmen in de open lucht zit er nog even niet in en ontsnappen aan de Mac of de KFC zit er hier ook niet in. Maar de ontbijtjes en de koffie zijn in Rijswijk gelukkig van hoge kwaliteit.
    Als ik jullie route bekijk dan ben je al ruim op de helft! Dat schiet lekker op via die snelwegen. Daarom heten ze natuurlijk ook zo!
    Afijn, geniet van elke dag in Thailand en zeker ook van die grote plas daar. Voor je het weet zit of lig je weer in of aan de Reeuwijkse Plas!

• 28 Februari 2015 - 14:34

Pim Lameris:

hoi Marja en Gerard,

Halverwege! Nog een fijne tweede helft.

Groeten
    Pim