plezier voor twee - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Gerard Marja - WaarBenJij.nu plezier voor twee - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Gerard Marja - WaarBenJij.nu

plezier voor twee

Door: gerard en marja

Blijf op de hoogte en volg Gerard

29 Januari 2015 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

Fietsen blijkt niet alleen voor ons een genoegen, maar ook de Thai genieten volop van onze fietstocht. Onderweg worden we door veel mensen gegroet, veelal gevolgd door een druk gegiechel van de dames.

Voor de volgers: we zijn inmiddels in Prachuap Khiri Khan, de plaats waar Thailand op zijn smalst is. Na een lange tocht naar Ayuthaya, hebben we besloten om Kanchanaburi te laten schieten. Vijf jaar geleden hebben we deze stad met zijn beroemde bridge over the river Kwai en de Hell's Fire Pass uitgebreid bezocht. Vandaar de keuze om het drukke Bangkok snel achter ons te laten, op zoek naar de kust. Vanuit Ratchaburi zijn we uiteraard wel bij de beroemde floating market (Damnoen Saduak) geweest, maar gelukkig voeren wij met ons bootje toen alle toeristen al naar huis waren.

De afwisseling tijdens onze fietstocht is groot. Van de volledig verwesterste badplaatsen als Cha-Am en Hua Hin, naar kleine dorpjes waar we 'savonds eten bij een stalletje, gerund door een heel gezin. Pa kookt letterlijk de sterren van de hemel (buiten), ma regelt de bestellingen en de kassa, terwijl de drie kinderen voor de bediening zorgen. De keuken past op een grote bakfiets en de plastic tafeltjes en stoeltjes worden iedere avond opnieuw uitgeklapt. Niet direct geschikt om gezellig na te tafelen, maar wel om temidden van alle auto's, bromfietsen en alom aanwezige honden heerlijk te eten.

Wat ons iedere dag weer opvalt is het geluid. Altijd en overal is er herrie. Zijn het de Thai zelf niet, dan wel hun auto's, brommers of vrachtwagens. Maar ook overal geuren, vooral van de vele eettentjes, eetstalletjes en eetkarretjes die je overal tegenkomt.

Net als de meeste vogels trekken ook wij de komende weken naar het zuiden.
Ons wachten vast weer leuke ontmoetingen, zoals vorige week een Singaporees, die ons voor een diner bij hem thuis heeft uitgenodigd, of gisteren een Nederlands echtpaar met hun dochtertje van 3, die met kaart, kompas en gezond verstand in drie maanden van Phuket naar Saigon fietsen.

De routes zijn wisselend en soms behoorlijk pittig. Niet zozeer vanwege de afstanden (60-70km per dag), maar door de drukkende warmte van 30-35 graden. We hebben totnu toe elke dag gefietst, maar zijn van plan in de komende weken enkele eilanden, al dan niet per fiets, te bezoeken. Dan tijd om te snorkelen!

• 29 Januari 2015 - 15:30

Wim Tamboer:

Marja en Gerard,

Weer leuk om dit verhaal te lezen en wat een afwisseling allemaal onderweg. De warmte speelt mee, maar het is volgens mij beter dan de gehele dag regen. Wat ik me wel afvraag hoe zijn de wegen, veel keien of is het netjes strak. Zitten er ook hoogte verschillen?
    En volgens mij kuennen jullie bij thuskomst alles eten en kun je een kookboek van de Aziatische keuken schrijven.
    Nu, nog een goede reis verder en blijf genieten
    Groet
    Wim

• 29 Januari 2015 - 16:12

Loek Bosman:

Wat een raar idee dat het hier hagelt terwijl ik jullie mooie verslag lees. Vandaag al 2 x natgehageld en dat was maar een afstandje van 3 kilometer................En de NS is natuurlijk ook meteen van slag hier.
    Dat is toch allemaal beter geregeld in Thailand??!! Verstandig om niet de hele dag die hitte te trotseren.
    Zo'n tropisch eiland lijkt me dat een prachtige plek voor een mooie rustdag!!

Geniet elke dag van alles wat het land en de mensen jullie te bieden hebben!
    Maar zo te lezen lukt dat jullie al aardig!
    hartelijke groet, Loek

• 01 Februari 2015 - 19:20

Yvonne & Rob:

Ha Marja en Gerard,
    Jullie liggen inmiddels vast op een oor, maar aangezien het bij jullie inmiddels 2 februari is: Marja van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Fijne dag en geniet er samen van.
    Liefs
    Rob en Yvonne

Lieve Marja

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Proost op jou en jullie allebei en jullie fantastische reis.
    Pas goed op elkaar en geniet want jullie verhalen zijn fantastisch en prachtig.Liefs Sandra

• 02 Februari 2015 - 09:57

Corinne:

Ha Marja en Gerard!

Gefeliciteerd met de verjaardag van Marja (volgens mijn Facebook account ;))
    Ik wens jullie heel veel mooie en veilige kilometers en veel snorkelplezier!!

Veel Liefs,
    Corinne

• 02 Februari 2015 - 20:57

Paula ( Klara Wegwijs):

Hallo Marja en Gerard.

Helaas ik heb jullie vliegtuig gemist. Of jullie hebben stiekem een ander gatenummer genoemd? In ieder geval lees ik dat jullie genieten. Misschien iets te warm, maar in Nederland is ook niets. Koud, regen, hagel, sneeuw. Dit zal misschien op sommige momenten van de dag jullie heerlijk lijken, bij ons zal dit andersom zijn. Fietsen is erg leuk, als er maar geen wind staat. (haha) Ik ben een echte sportieveling.
    Ik doe echt veel aan sport. Elke dag............... rij ik langs het sportcentrum. Pffff dat gaat niet in mijn koude kleren zitten. Maar goed dat ik niet mee bent gegaan. Ik zou steeds voor vertraging zorgen. Enorm leuk al die ontmoetingen die jullie meemaken met de bevolking. Wat leven wij dan luxe he?
    En aan gastvrijheid ontbreekt het niet. Ook daar kunnen wij nog wat van leren. Gaat het met jullie dochter ook goed? Ik wens jullie enorm veel plezier, en geniet ervan.

Lieve groeten

Paula ( BOB )

• 04 Februari 2015 - 11:48

Moederrietje :

Wat fjn al die berichten te kunnen lezen en vooral dat jullie het zo fijn hebben samen een dikke knuffel en assen jquqllie goed op elkaarmarja wij hebbebn op jou geproist voor jou verjaardag en morgen ga ik met alexandra en maarten vieren me een etentje dat alexandra klaar is met de studie lieve groet van mama

• 05 Februari 2015 - 10:35

Wieneke:

Lieve Marja en Gerard, heerlijk om zo mee te genieten vanuit Nederland. Heel herkenbaar omdat ik zelf ook veel in Thailand was. Marja: ik hoorde dat Souhaib je trouwste volger is! Hij leest alles en vertelt iedereen er over. Het gaat ook heel goed in de OKÉ-klas. Volgende week nemen we afscheid van Anneke. Je aanwezigheid zal gemist worden!

Lieve groet, ook namens Touria, Wieneke

• 10 Februari 2015 - 11:19

Wolter:

Hallo lieve mensen,

Met veel plezier lezen we jullie belevenissen. Wat een droomreis zal het zijn in deze totaal andere wereld..
    We blijven lezen en zo reizen we een stukje mee.
    Veel plezier :)

Hartelijke groet,